ÅRETS SERVICEBEDRIFT
Årets servicbedrift ble kåret under middagen på Kundeservicedagene i Bergen.
Gjennomføring av undersøkelsen
Innledning:
- 25 virksomheter er testet
- 15 oppringinger til hver bedrift
- 15 Mystery Callers (testere) – hver bedrift er kontaktet én gang av samme person
- 365 kontakter er evaluert
- I 19 tilfeller fikk vi ikke kontakt med virksomheten på tross av (minimum) 3 forsøk
- Gjennomføring i uke 34-37
Kriteriene var:
- Fikk svar på spørsmålet
- Kundebehandler klar og tydelig i sin kommunikasjon
- Kundebehandlers evne til å lytte
- Kundebehandlers hjelpsomhet
- Kundebehandler vennlig og hyggelig
- Totalvurdering av samtalen
Beregningen ble gjort ut i fra:
- Kriteriene er vurdert på en skala, som er omregnet til en indeks fra 0-100
- Kriteriene som ligger til grunn for rangeringen er:
- Ett kunnskapsbasert kriterium – fikk vi svar på spørsmålet?
- Fire servicerelaterte kriterier – klar og tydelig kommunikasjon, evne til å lytte, hjelpsomhet, vennlighet
- Ett overordnet kriterium – totalvurdering av samtal
- Gjennomsnitt av de 6 måleparametrene gir totalindeks
- Service og kundebehandling teller mest (60 %)
Evaluering av undersøkelsen:
Mange av de som gjennomførte undersøkelsen opplevde at «callback» løsningen ikke fungerte etter kundens forventning. Enkelte ventet i flere timer, og noen mottok også en SMS etter 8 timer med melding om «kundesenteret er nå stengt». Det var også totalt 19 tilfeller der de som testet ikke ble ringt opp igjen.